Motocross är ända sedan femtiotalet en mycket populär sport i Sverige. Det för naturligtvis med sig att det finns en hel del motocrossbanor runtom i Sverige. De flesta ligger mer eller mindre på landsorten då ju motocross, till sin natur, är en ganska högljudd sport. Dessutom så har det ända sedan femtiotalet varit en sport som dragit stor publik i de gamla bruksorterna. Det har då fått som konsekvens att det i dessa orter även idag finns banor för motocross. I storstäderna ser det lite annorlunda ut. De flesta banor som har funnits inom storstadsområden har idag fått ge vika för ökad stadsbebyggelse och bostäder. Men det börjar långsamt växa fram inomhusarenor som inte påverkas av de miljö- och bullerkrav som gärna följer en utomhusarena. Idag finns närmare tvåhundra aktiva och godkända motocrossbanor utspridda över hela landet.

Banor med anor

I Sverige har vi som sagt en ganska gammal motocrosskultur. På fyrtio- och femtiotalet formligen exploderade sporten och svenska folket tog den verkligen till sina hjärtan. Några svenska banor har anor så långt tillbaka som till trettiotalet. Saxtorps motorbana i Skåne är en sådan. Men man körde ingen motocross så pass tidigt. Motocrossen kom till Saxtorp på femtiotalet och är kvar där än idag. Där körs bland annat delar som ingår i svenska mästerskapen i motocross.

Annebergsbanan i Varberg är en annan bana som har många decennier på nacken. Där startade man verksamheten redan 1927, men precis som i Saxtorp fick det dröja ända till femtiotalet innan motocrossen kom igång. Idag är det en bana där det råder full aktivitet vad gäller motocross.

På Paradisbanan vid Älvängen, en annan bana med anor utanför Göteborg, tar denna gamla sport ytterligare steg in i moderniteten. Där finns team

Motogirls som bara består av tjejer. De är ett tecken på utveckling i en sport som länge varit dominerad av män.

Sveriges största inomhusbana

Att åka motocross inomhus blir mer och mer vanligt. I Sverige finns idag ett antal banor för just inomhusåkning. Den största ligger i Tierp. Att den ligger just där är inte så förvånande. Tierp har länge varit en ort för motorsport. Där finns sedan länge en dragracing arena och vad gäller motocross så har Högbergsskolan en gymnasieutbildning med inriktning på enduro och motocross. Det är i anslutning till denna utbildning som inomhusarenan byggts. Men det är inte bara gymnasieelever som får åka där. Arenan är även öppen för bokningar från allmänheten.

Är svenska banor bra?

Sverige har, som sagt, en lång tradition som motocrossnation. Är vi fortfarande en sådan? På det måste man svara ett rungande ja. De svenska banorna håller i allmänhet en mycket god kvalité. Oftast drivs de av entusiaster som ser till att allt är i trim och i form. Sverige har till och med varit värd för en del av världsmästerskapen i motocross. På Glimminge motorstadion utanför Uddevalla har man i ett flertal år kört en del av världsmästerskapet i motocross. Sorgligt nog gick det inte att genomföra i år. Det hade inget att göra med att banan inte längre höll standard. Det var helt enkelt så att föreningen som driver banan inte längre fick de bidrag man önskade av kommunen för att kunna vara värd för VM i motocross. Då valde man att istället fokusera på kärnverksamheten, det vill säga att folk och föreningar skulle kunna åka motocross som vanligt. I sammanhanget måste man ändå säga att det är en ganska hedrande premiss.